Psihosocijalna podrška


Mentalno zdravlje stanovništva naše zemlje ozbiljno je ugroženo poslednjih godina zbog svega što se događalo u zemlji, izazivajući kod ljudi zabrinutost, obeshrabrenost, strah, nesigurnost, apatiju, preteranu osetljivost, netrpeljivost, osećaj bespomoćnosti...

Zato smatramo da postoji pojačana potreba za zaštitom i unapređenjem duševnog zdravlja stanovništva, a posebno dece i mladih koji predstavljaju najosetljiviji deo populacije.

Crveni krst vidi svoju ulogu u pojačanoj aktivnosti na pružanju psiho-socijalne pomoći stanovništvu, koja se odnosi na ublažavanje dejstva psiho-socijalnih posledica rata i krize u zemlji. Rano otkrivanje i pomoć učenicima sa poteškoćama u razvoju je najlakše u školi, jer dete u njoj duže vremena kontinuirano boravi.

 

Decak gleda u sumu

Posebne aktivnosti posvetiće se motivisanju nastavnika za intenzivnije angažovanje u uslovima njihove sopstvene emocionalne iscrpljenosti, a često i bez životnog i profesionalnog optimizma. Program je namenjen deci i odraslima koji su psihički zdravi, odnosno nemaju patoloških psihičkih poremećaja, ali zbog svojih iskustava i uslova u kojima žive izloženi su razvojnoj krizi i zbog toga spadaju u rizične grupe i u opasnosti su od posledica po mentalno zdravlje.

CILJNE GRUPE

1. Deca i mladi

Svaka kriza u društvu najviše pogađa mlade ljude. Ako im se na vreme ne pomogne da nađu smisao života, da u sebi izgrade čvršće oslonce i borilačke mehanizme protiv snaga destrukcije, da usvoje životnu filozofiju koja se bazira na prihvatanju realnosti i nađu mogućnost prevazilaženja teškoća, može se dogoditi da se odaju asocijalnom ponašanju ili podlegnu raznim psihičkim poremećajima. (Uzrast: osnovno-školski od 7 do 15 godina i mladi srednjoškolci uzrasta od 15 do 18 god.)

2. Roditelji

Kada su događanja u okruženju takva da zahvataju i odrasle, tada deca ostaju bez adekvatne pomoći. Deca u krizi imaju veću potrebu za pomoći, podrškom i razumevanjem. Odrasli, koji su i sami u krizi, imaju manje sposobnosti i spremnosti da pruže pomoć detetu. Zato je potrebno roditelje motivisati i edukovati za pružanje određene pomoći detetu, kao i funkcionisanje čitave porodice, sa ciljem da i u sebi i u svojoj neposrednoj okolini pronađu snagu i načine da se uspešno suoče sa problemom i da prevaziđu krizu, da postepeno izgrade psihički zdrav i vredan način života.

Program koji nudimo delovao bi preventivno u tom smislu što bi podstakao sistem brige i nege kod roditelja i tako decu zaštitio od dodatnih nepovoljnih uticaja s obzirom da u periodima akutnih kriza dolazi do slabljenja ovog sistema.

3. Nastavnici

Škola kao institucija od posebnog društvenog značaja nedovoljno je pripremljena za psiho-socijalnu intervenciju u novonastalim kriznim uslovima. Potreba za edukacijom nastavnika za prevenciju i pomoć deci sa izraženim teškoćama u ponašanju nametnula se i Crvenom krstu u okviru realizacije psiho-socijalne pomoći.

CILJEVI I ZADACI

Opšti cilj: uspešna integracija mladih u društvo.

Specifični ciljevi:

  • uskladiti zahteve i pristup nastavnika i roditelja sa realnim uslovima u kojima učenici žive i rade,
  • osposobiti nastavnike za identifikaciju, praćenje i tretman učenika sa poteškoćama u ponašanju,
  • otkrivanje i razvijanje pozitivnih potencijala ličnosti uz nastojanje da oni postanu dominantniji,
  • unaprediti kvalitet međusobnog razumevanja i komunikacije u odeljenskom kolektivu, porodici,
  • ublažavanje traumatskih i stresnih reakcija,
  • pružiti informacije učenicima o opasnostima koje mogu ugroziti njihovo psihičko zdravlje,
  • upućivanje na stručne službe i institucije dece i roditelja kojima je takva pomoć potrebna

 

TEHNIKE I OBLICI RADA

Smanjivanje izvora stresnih uticaja i njihovog intenziteta, uz poboljšanje veština suočavanja sa stresnim događajima, povećanje samopouzdanja i uključenosti u socijalnu mrežu podrške.

Savetovalište // Ukloniti neugodne simptome da ne bi postali hronični, vratiti samopoštovanje, izgubljeni ponos i nadu.

Škola zdravog života // Preko kreativnih i projektivnih tehnika cilj je da se stresni ili unutrašnji sadržaj izrazi i da se zatim na nivou male grupe verbalizuje, kongnitivno obradi i osmisli, tj da se interaktivno proradi i ojača sposobnost suočavanja sa stresom.